neděle 24. listopadu 2013

Starký Grandpa Elliott

Keď som prvýkrát videla videoklip k piesni Stand by me od projektu Playing For Change, okamžite mi naskočil úsmev na tvári a pocítila som radosť. Grandpa Elliott nastúpi okolo prvej minúty: "To je milé, oslovili do projektu bezdomovca, aká radosť zo života od neho ide, inšpiratívny starý muž!" pomyslela som si a púšťala som si ďalšie piesne. Tešila som sa z interpretácií Boba Marleyho, Johna Lennona a áno: cítila som z hudby lásku, šťastie a dobré vibrácie. Hodila som Like na Facebooku - raz za čas sa na stene objaví nová pieseň. Ako aj dnes. A znovu Grandpa Elliott, ktorého som si tentokrát skúsila vyhľadať a čuduj sa svete. Bezdomovec nie je, jeho životom je pouličné umenie.




Grandpa Elliott Small sa narodil v roku 1944, je veteránom pouličných umelcov v New Orleans a tiež srdcom organizmu Playing for Change. Keď mal šesť rokov na vlastné oči videl, ako jeho matku v New Yorku zavraždili. Vyrastal u svojej tety v New Orleans a so strýkom hrával na harmoniku. V 80. rokoch minulého storočia si namiesto vystupovania v New Yorkských kluboch zvolil kariéru na ulici. Z mladého umelca sa zrodila persóna Grandpa Elliotta, starého bradatého muža v modrej džínovej kombinéze, v červenej košeli a bielom klobúčiku - hral blues a bavil ľudí vo francúzskej štvrti New Orleansu, kde sa stal tak známym, že ho ľudia chodili pravidelne počúvať a hádzať mu bankovky za jeho vystúpenia. V roku 2005 ho objavil producent Mark Johnson, zakladateľ projektu Playing For Change a spolu s ďalšími pouličnými umelcami nahral prvý videoklip - Stand By Me. Odvtedy sa objavil v mnohých ďalších epizódach a zúčastňuje koncertov, ktoré Playng for Change pripravuje (17. 12. - Barcelona, 18.12. Lisabon). "Mark Johnson mi zmenil život, vďaka nemu som opať zdvihol hlavu," vyznal sa Grandpa Elliott z radosti na účinkovaní na projekte, zo spolupráce s deťmi a ďalšími hudobníkmi. Okrem iného, si vďaka účinkovaniu na Playing For Change čiastočne zachránil svoj zrak.






Aj dnešnú chladnú novembrovú nedeľu som natrafila na Grandpa Elliotta a ďalších hudobníkov, ktorí spoločne tvrdia, že bez ohľadu na to, kto sme a odkiaľ sme, všetci hovoríme spoločným jazykom. Jazykom hudby. To je aj základná myšlienka neziskovej organizácie Playing For Change oddanej výstavbe  hudobných a umeleckých škôl pre deti po celom svete.  Za posledných 10 rokov sa táto organizácia rozrástla do medzinárodného hnutia naprieč kontinentami, spája rôzne skupiny hudobníkov a šíri posolstvo lásky po celom svete. Len pre predstavu - do projektu sa doteraz zapojili napríklad hudobníci:  Bono - Dublin, Írsko, Pierre Minett - Barcelona, Španielsko, Tal Ben Ari ´´Tula - Tel Aviv, Izrael, Simone Luti - Livorno, Taliansko, Junior Kissangwa - Kinshasa, Kongo, Juan Carlos Victo - Bogota, Kolumbia, Adrian Buono - Buenos Aires, Argentina, Afro Fiesta - Cape Town, Južná Afrika, Alou Sam - Koniakary, Mali, Anan Kantawee - Chiang Mai, Thajsko a mnohí ďalší... Dokopy viac ako 125 hudobníkov alebo kapiel z celého sveta.   

Pandu v duši všetkým! :)

Žádné komentáře:

Okomentovat