Panda bola na Bratislavských jazzových dňoch, ktoré pokladám za najväčšiu oslavu hudby na
Slovensku. Podobne, ako povedal, Zoltán Rácz z maďarskej perkusnej kapely
Amadinda, bolo mi cťou, byť na slávnom festivale. Dovolím si preto pár
postrehov.
Na piatkový program som sa veľmi tešila. Bol to jediný deň, ktorý som mala
dopodrobna naštudovaný a vedela som, kto presne vystúpi. Bola to štandardná
jazzová pohoda, program, ktorý krásne naladil na trojdňovú nálož hudby. Stopy
vo mne zanechali Zawinul Legacy, zoskupenie, ktoré vystúpilo ako pocta nebohému
Joe Zawinulovi. Táto kapela je typickou ukážkou jazzu, ktorá hrá presne na feeling, z dialógov medzi nástrojmi najviac zaujal perkusionista
Bobby Thomas Jr.
Z piatkového večera bol najväčšou hviezdou mladík José James. José
brnkol na soulovú strunu a predstavil jazz v modernej podobe. Na jeho frázovanie mi dokonale pasuje trúbka
Takuya Kurodu. Chosé sa stal miláčikom mladého publika, podobne,
ako Bilal, ktorý sa predstavil v sobotu (na môj vkus bol až moc
teatrálny, moji kamaráti to cítili naopak).
Počas sobotného večera som mala silnejšie zážitky. Vystúpenie Nikolaja
Nikitu bolo nádherné, radosť počúvať a sledovať talentovaného slovenského
saxofonistu vystupujúceho s ďalšími hudobnými mágmi (Gabo Jonáš, Juraj Griglák,
Jozef Döme, Patches Stewart). Z francúzskeho
saxofonistu Guillaume Perreta a jeho kapely The Electric Epic mi asi ostali otvorené ústa dokorán vo viacerých momentoch. Určite nie som jediná, ktorá minimálne pol koncertu zabudla otvorenú hubu v nemom úžase. A
to doslova. Jazz sa menil na rockové, poniektorí
tvrdia až metalové, vystúpenie. Perret predvádzal rôznejšie zvukové efekty a
energia, ktorá sa z pódia valila postavila ľudí do prvého standing ovation
jazzových dní. Silná hudba, improvizácie, ktoré nedovolili chvíľu
poľaviť v pozornosti. Šialené - a keď vravím šialeným tak myslím doslova šialené jak sviňa - tempá, ktoré Francúzi hrali by som neodporúčala
ako hudbu na počúvanie do auta. Ak vám je život milý. Posledná kapela, ktorá v sobotu vystúpila bola pre väčšinu hudobných fajnšmekrov
zlatým klincom programu. HBC The Super Trio, legendárni virtuózni Scott
Henderson, Jeff Berlin a Dennis Chambers mali najkrajšie hudobné nástroje
celého večera a podľa organizátora jazzových dní Pavla Daněka boli aj
najlepším, čo tohoročné jazzáky priniesli.
V sobotu sa medzi koncertmi na pódiu objavil Milan Lasica a predstavil album
Návšteva po rokoch, ktorý vznikol v spolupráci Milan Lasica, Peter Lipa, Marián Čekovský, Oskar Rózsa a ďalší.
Nedeľný program pre mňa predstavuje
hlavne maďarské zoskupenie Amadinda - perkusná skupina rozozvučila desiatky
nástrojov a previedla perkusiami Afriky (amadinda - africký ľudový
nástroj), Indonézie, Bali, Španielska. Španielsky hudobný nástroj txalaparta
pre mňa ostane záležitosťou totálnej fascinácie. Toto zoskupenie
oslávi tridsiatku, perkusie a bicie nástroje, ktorými ohúrili poslucháčov a
neraz i postavili zo stoličiek (!) pokladám za ďalšie z vrcholových vystúpení
celých tohoročných jazzových dní.
Saxofinista Chris Potter so svojou kapelou bol dokonalým ukončením jazzákov s
priezračne čistým jazzom nabitým pozitívnym feelingom a The Brand New Heavies
tradičnou veselou funky bodkou na záver.
Jazz v duši, priatelia. Tešme sa na budúce 40. výročie Bratislavských jazzových dní.
Žádné komentáře:
Okomentovat