úterý 22. října 2013

Parta Dobšinský & Brunovský For Ever

Možno som trochu konzervatívna, aj keď určite o sebe nebudem tvrdiť, že nemám rada novinky. Dnes mi však prišla na pracovný stôl informácia o krste knihy Najkrajšie rozprávky Pavla Dobšinského (autorka: Viola Jakubičková, ilustrovala Andrea Motloch Audy, vyd. Fragment) a obálka knihy mi udrela silno do očí. Z party Dobšinský & Brunovský ostal len Dobšinský a ešte prerozprávaný! Vzápätí som zistila, že to nie je nič nezvyčajné, knihy Slovenské rozprávky vychádzajú v reedíciách rôznych vydavateľstiev, pre mňa však ostatnú favoritom Mladé letá (1988). 

Generácia, z ktorej pochádzam si určite veľmi dobre pamätá Dobšinského rozprávky (zberateľa folklórnej slovesnosti, ktorý údajne naše porekadlá, príslovia, piesne, hádanky a rozprávky pozbavil erotickosti, aby boli prístupné aj pre deti), respektíve Slovenské rozprávky s ilustráciami od národného umelca Albína Brunovského. Ich estetická hodnota je pre mňa nedoceniteľná. Spomínam si, ako sme si obrázky grafického surrealizmu fascinovane prezerali a hoci sme sa ich ako deti trochu aj báli, bolo v nich čosi magické, čosi nás nútilo listovať si v knihe znovu a znovu. Pamätám si dokonca na šialenú čarodejnicu, ktorá sa mojim menším súrodencom zjavovala cez kľúčovú dierku. Neviem sa dočkať, ako prídem domov a knižku opäť oprášim. 








*obrázky: http://book-graphics.blogspot.cz/2013/07/slovenske-rozpravky-part-1.html.

2 komentáře:

  1. Pamatuju si, jak na mě asi podobně působily ilustrace Tří mušketýrů od MF: http://www.terryhoponozky.cz/images/profile_example/image/4411/tri_musketyri_Kral_a_vezen_zelena_ilustrace2.jpg

    OdpovědětVymazat
  2. pekne :) mne sa moja sestra po precitani blogu priznala, ze sa tej carodejnice za klucovou dierkou boji este dnes :D

    OdpovědětVymazat