čtvrtek 11. února 2016

Marpo /ROZHOVOR/: „Na vlastní kůži jsem zažil, že člověk nesmí uhnout od svého snu.“

 
Funguješ jako multifunkční hudebník, jsi bubeníkem kapely Chinaski, ale momentálně se tvoje jméno skloňuje hlavně s Trouble Gangem. Mohl by si představit, kdo a co všechno pod hlavičku tohoto projektu patří?
Trouble Gang je parta lidí: rapeřů, zvukařů, roat manažerů, grafiků… Řekl bych, že se jedná o česko-americkou cru, pod kterou vystupuje hodně českých i amerických interpretů. S Američany jsem začal dělat v roce 2006, kontaktoval jsem je přes internet a oni tehdy přijeli do ČR. Objeli jsme společně několik koncertních turné. Zároveň máme vlastní značku oblečení Trouble Gang. Lidé tak podporují náš projekt, protože cedéčka se dneska už moc neprodávají.

Tvůj styl je český, nebo spíš víc americký?
Děláme hip hop, který zní spíš americky, beaty beru od Američanů. Taky máme hodně zpěvních refrénů, co jsou víc atributy západní muziky.

Co je podle tebe podstatou českého hip hopu?
Ztotožňuji se s tím, co vždycky říkali PSH, že důležitá je autentičnost. Žijeme ve středné Evropě, nemáme tady žádný gangy, nepocházíme z gheta, kde máma brala crack, a táta byl zavřený v base… Jde o naše příběhy, o naši realitu, kterou prožíváme. Já dělám hip hop, v kterém rapuji o svých osobních zážitcích nebo o motivaci. Chci motivovat lidi, aby se nevzdali, aby šli svou vlastní cestou, za svým cílem. Já sám jsem to deset let zkoušel a na vlastní kůži zažil, že člověk nesmí uhnout od svého snu.

Určitě je příjemné žít s nálepkou Král metafor, která tě v mediích doprovází. Líbí se mi, že rapuješ s minimem vulgarismů. Chtěla bych vědět, jaký máš názor na používání nadávek?
Někdy si interpreti prostě připadají drsně, když mluví sprostě. Já rapuju, jak mluvím a nadávkám se taky občas nevyhnu, někdy jsou dokonce dobrým prostředkem, dodají tracku správný drive, když jsou použity v správném momentu. Ale abych nadával pátý přes devátý? To by mně fakt nebavilo. Plus si dobře uvědomuju fakt, že nás poslouchá jak hodně starších lidí, tak i mladších.

Pro mě bylo vždy zajímavé sledovat, jak většina raperů tvrdí o svém rapu, že je nejvíc, nejpravdivější, nejkrutější apod. Není to tak trochu klišé?
Je. Ve státech funguje ego-rap, v kterém se raper vychvaluje a snaží se to podat nejlepším způsobem, a má tradici dlouhou přes dvacet let. V Čechách je problém v tom, že lidi to berou příliš osobně, kdežto v státech to lidi poslouchají tak, že nevztahují texty automaticky na sebe.

Co ty si dokázal, že můžeš někoho pomlouvat? Čo si ty urobil pre slovenský hip hop? To jsou oblíbené otázky, které v našich končinách zlidověli…
(smích) Ano, tak to je.

Ve svých textech si utahuješ z české a slovenské scény, někdy je to sranda, někdy cítit, že to myslíš vážně…
Někdy to myslím vážně, protože některé věci kolem muziky mi vadí. Na jedné straně jsou „superstar produkty“ a podobné záležitosti, které jsou jedna velká komedie. A na druhé straně jsou lidi, kteří dělají muziku jinak. Chinaski, ani já jako Marpo se nikdy nechovali bulvárně. Na to jsem hrdý, náš úspěch je vyšlapaný od píky, ne přes vymyšlené kauzy. Mluví za nás hudba a živý hraní.

Koho z domácích raperů respektuješ?
Může být i česko-slovenský?

Ovšem.
V tom případě Rytmuse. Protože on to dělá americkým způsobem. Ukazuje sám na sebe, že on si vydělal sám na sebe, že z ničeho se vypracoval až na nejznámějšího rapera tady u nás. Navíc všechno co dělá, dělá opravdu profesionálně.

Ty si na scéně 10 let, během kterých si měl nějaké odmlky. Co ve své kariéře považuješ za zásadní moment?
Odmlky jsem měl dvakrát, vždy tak na tři roky. Za nejvýznamnější moment určitě považuju minulý tok – vyprodané turné a vyprodaná Lucerna. Před deskou R!OT jsem dělal desky, ale nikdy neměly tak zásadní dopad jako tahle. Proto vždycky lidem říkám, ať se nevzdávají. Když člověk vydrží, tak to v určitý moment vyjde.

Vyjde teď v nejbližší době nějaké tvoje CD?
Chystám Best Of. Budou to největší hity z mých pěti desek, plus tři nové bonusy. K jednomu jsme právě dokončili videoklip (pozn. red. k songu Náš Hood), který vyjde v nejbližších dnech. Točili jsme ho tady v Praze a myslím, že se z něho může stát klip roku.  

Prahu čeká tvůj mega koncert v SaSaZu. Proč by na něm neměl chybět žádný fanoušek hip hopu?
Ne jenom hip hopu. Na nás chodí i mnoho lidí mimo tuto komunitu. Často za námi přijdou lidi, kteří poslouchají třeba metal, ale nás si oblíbili díky naší punkové až metalové energii. Na koncertech jsem v pohybu, poguju, skáču mezi lidi. Koncert se oplatí vidět i kvůli perfektní scéně. Podium navrhoval Martin Hruška, který dělal třeba koncerty s Lucie, takže pokud chcete vidět velkou produkci, tak se přijděte podívat na to, že hip hop může být i jiný. Není to jen chození po podiu a máchání rukama. Těšte se na speciálně postavenou stage, pyrotechniku. Máme z toho obrovskou radost, protože ještě nikdo u nás neinvestoval do koncertu tolik, co teď my. Chceme lidem ukázat to nejlepší, co umíme.

Co chystáš po tomto koncertu?
Plán mám vždy na dva roky dopředu. Vždycky se to odvíjí od toho, jak se povede velký projekt. Teď se všechno odvine od SaSaZu. Pokud budeme mít vyprodáno, tak naplánujeme další koncerty. Nové věci pak budeme nahrávat příští rok. S Trouble Gangem na jaře nahrajeme nové mixtape a deska vyjde buď příští rok na podzim anebo až na jaře další rok, protože nechci dělat desky každý rok. Potřebují nejdřív nasbírat další zkušenosti a zážitky, abych měl o čem psát.  

Jako třeba před nedávnem, kdy si věnoval píseň své dceři?
Moje dcera je to nejhezčí, co mě v životě potkalo. Třeba teď jsme točili s Chinaski desku v Anglii a odejít z domu na týden bylo pro mě úplně ukrutný. Odjíždění je těžký, návraty domů hezký.

autorský text, zveřejněno v mePASS: http://www.mepass.cz/clanky/1423-marpo-10-let-ve-hre

Žádné komentáře:

Okomentovat